Praktiska exempel på resultat för generaldirektörer, ledningsgrupper och chefer.

Klicka nedan för att läsa mer.

Vad de gjorde, varför, hur och exempel på resultat de uppnådde för sig själva, andra och för verksamheten.

 Vilka

Utmaningar

Lösning

Resultat

  • Regeringsuppdrag med fokus på att leda och styra tvärsektoriell samverkan mellan fem myndigheter 

  • Effektivt samarbete: Vad krävs för att flera aktörer ska samarbeta effektivt?

  • Förutsättningar, kompetenser och egenskaper: Vilka är kritiska för att leda och styra komplex samverkan?

  • Arbetssätt, metoder och verktyg: Vilka strategier fungerar bäst för att leda och styra samverkan mellan olika aktörer i praktiken?

  • Mäta effekter: Hur kan vi på ett effektivt sätt mäta resultaten av samverkan med hög kvalitet?

  •  Ledningsprocesser: Vilka faktabaserade och beprövade sätt finns det för att leda och styra komplex samverkan på ett bra sätt i praktiken?

  • AI som stöd: Hur kan AI användas för att effektivisera verksamheten? Vilket stöd ligger i absoluta framkant när det gäller praktisk tillämpning?

  • Effektivt samarbete

  • Förutsättningar, kompetenser och egenskaper

  • Arbetssätt, metoder och verktyg

  • Mäta effekter

  •  Ledningsprocesser

  • AI som stöd

  • Skräddarsytt stöd till den myndighet som ansvarade för att leda, styra och samordna regeringsuppdraget  mellan fem myndigheter

  • Fokus var på att hjälpa myndigheten att undvika mycket kostsamma och vanliga misstag när det gäller att leda och styra komplex samverkan när det gäller utmaningarna som specificeras i vänstra kolumnen

  • Stöd till myndigheten i workshops, strategi, planering mm 

  • Skräddarsytt stöd till den myndighet som ansvarade för att leda, styra och samordna regeringsuppdraget

  • Fokus undvika mycket kostsamma och vanliga misstag utmaningarna

  • Stöd till myndigheten i workshops, strategi, planering 

Exempel på resultat 

Konkreta svar på utmaningarna (se kolumn)

  • Avdelningschef, ledningsgrupp och enhetschefer uppdrag från generaldirektören att förbättra och effektivisera verksamheten

  • Mer tid för rätt saker: utveckla effektivare arbetssätt för och mäta effekterna av det

  • Förändra och förbättra: förbereda, genomföra och förstärka så att det leder till mätbara effekter 

  • Syften och mål som ger resultat: utveckla tydliga syften och mål som styr och motiverar till handling och mätbara effekter för flera intressenter

  • Förbättra samarbetet i arbetsgrupper: utveckla samarbetet i arbetsgrupper och mäta effekterna av det

  • Kritiska kompetenser och egenskaper: utveckla ledningsgruppens och chefernas kritiska kompetenser och egenskaper för att må och prestera bättre tillsammans

  • Förbättra kulturen i konkreta termer:  utveckla kulturen i ledningsgruppen i konkreta termer. 

  • Leda och styra komplext samarbete: utbilda och hjälpa ledningsgruppen att använda faktabaserade sätt för att leda och styra verksamheten på ett intressent- och systembaserat sätt. 

  • Mäta effekterna på flera nivåer: Utveckla arbetssätt, metoder och verktyg för att mäta effekterna av rätt saker med hög kvalitet 

  • Mer tid för rätt saker

  • Förändra och förbättra

  • Syften och mål som ger resultat

  • Förbättra samarbetet i arbetsgrupper

  • Kritiska kompetenser och egenskaper

  • Förbättra kulturen i konkreta termer

  • Leda och styra komplext samarbete 

  • Mäta effekterna på flera nivåer

  • Skräddarsytt stöd stöd ca 3 års tid till avdelningschef, ledningsgruppen och enhetscheferna för att stegvis lösa utmaningarna i vänstra kolumnen med utmärkta och mätbara effekter 

  • Skräddarsytt stöd stöd ca 3 års tid stegvis lösa utmaningarna

Exempel på resultat

  • Löst alla utmaningarna med utmärkta och mätbara effekter (se kolumn)

  • Effektivare samarbete som leder till årliga besparingar på minst 6 000 000 kronor per år och arbetsgrupp

  • Förändringar som leder minskat motstånd, ökad motivation och mätbara förbättringar på minst 2 000 000 kronor per år

  • Ingen omorganisation som ger ytterligare besparing på flera miljoner per år

  • Förbättrad kultur i konkreta termer 

  • xxx

  • Ledningsprocesser för att leda och styra hela verksamheten för bättre resultat, högre effektivitet och arbetsglädje. 

  

Exempel på resultat

  • Löst alla utmaningarna

  • Effektivare samarbete årliga besparingar på minst 6 000 000 kronor per år

  • Förändringar minskat motstånd, ökad motivation mätbara förbättringar på minst 2 000 000 kronor per år

  • Ingen omorganisation ytterligare besparing

  • Förbättrad kultur

  • Ledningsprocesser för att leda och styra hela verksamheten för bättre resultat, högre effektivitet och arbetsglädje. 

  

  • Generaldirektör och ledningsgrupp samt övriga chefer

  • Ramverk excellens och införande:  Utbilda generaldirektör, ledningsgrupp och samtliga chefer i olika ramverk för excellens för att systematiskt förbättra hela myndigheten och hur man inför det i praktiken

  • Förändring, förbättring och kommunikation: Klargöra behovet av förändring och dess syfte och mål, samt fördelarna för användare och intressenter.

  • Design av processer: Undvika kostsamma misstag vid design av verksamhet och organisation.

  • Strategiskt stöd till ledningsgrupp: Utveckla strategiskt stöd för ledningsteam som når hela vägen till mätbara effekter 

  • Förbereda, hantera och förstärka förändringen: som leder till förbättringar och motivation.

  • Utveckla grupper till högpresterande team och mäta effekterna på verksamheten.

  • Utforma och anpassa kärn- och stödprocesser för att förbättra prestation, minska kostnader och öka kvalitet.

  • Ramverk excellens och införande

  • Förändring, förbättring och kommunikation

  • Design av processer

  • Strategiskt stöd till ledningsgrupp

  • Förbereda, hantera och förstärka förändringen

  • Utveckla grupper till högpresterande team

  • Utforma och anpassa kärn- och stödprocesser

  • Skräddarsytt stöd till generaldirektör, ledningsgrupp och chefer under ca 2 år för att steg för steg lösa utmaningar i vänstra kolumnen med utmärkta och mätbara resultat. 

  • Skräddarsytt stöd till generaldirektör, ledningsgrupp och chefer under ca 2 år

Exempel på resultat

  • Konkret samsyn bland ledningsgruppen och chefer när det gäller syfte, mål, strategi och plan för förändringen

  • Kommunikationsplan som bättre motiverar chefer och medarbetare när det gäller förändringen "varför, vad, hur och nyttor"

  • Hur de utvecklar grupper till högpresterande team och mäter effekterna av det på rätt sätt

  • Hur de utvecklar en strategisk kompetensförsörjning som baseras på kraven i olika ramverk för excellens i praktiken. 

  • Ingen omorganisation som sparat flera miljoner kronor per år 

  • Markant förbättra förmåga att leverera statistik till EU med högre kvalitet och snabbare. 

  • Lyckats undvika mycket kostsamma och vanliga misstag 

  • Ingen omorganisation som sparat flera miljoner kronor per år 

Exempel på resultat

  • Konkret samsyn bland ledningsgruppen och chefer när det gäller syfte, mål, strategi och plan för förändringen

  • Kommunikationsplan som bättre motiverar chefer och medarbetare när det gäller förändringen "varför, vad, hur och nyttor"

  • Hur de utvecklar grupper till högpresterande team och mäter effekterna av det på rätt sätt

  • Hur de utvecklar en strategisk kompetensförsörjning som baseras på kraven i olika ramverk för excellens i praktiken. 

  • Ingen omorganisation som sparat flera miljoner kronor per år 

  • Markant förbättra förmåga att leverera statistik till EU med högre kvalitet och snabbare. 

  • Lyckats undvika mycket kostsamma och vanliga misstag 

  • Ingen omorganisation som sparat flera miljoner kronor per år 

  • Generaldirektör, avdelningschefer och enhetschefer 

  • Val av ledningssystem som baseras på excellens  för att förbättra hela myndigheten på ett systematiskt sätt

  • Förslag hur implementera ledningsssystemet 

  • Utbildning av ledningsgrupp och chefer i systematiskt kvalitetsledning i praktiken utifrån ett intressent- och systembaserat sätt. 

  • Utveckla, implementera och genomföra en strategisk kompetensförsörjning som uppfyller kraven excellens samt hur man mäter effekterna av det på fem nivåer. 

  • Val av ledningssystem som baseras på excellens

  • Förslag hur implementera 

  • Utbildning av ledningsgrupp och chefer i systematiskt kvalitetsledning i praktiken

  • Skräddarsytt stöd till generaldirektör, avdelningschefer och chefer när det gäller utmaningarna i vänstra kolumnen

  • Utveckla och implementera flera olika ledarprogram samt ett skräddarsytt stöd som uppfyller kraven på excellens.

  • Utbildning av cheferna i detta och senare tillsammans med konsulter. 

  • Skräddarsytt stöd till generaldirektör, avdelningschefer och chefer

  • Utveckla och implementera flera olika ledarprogram samt uppfyller kraven på excellens.

Exempel på resultat

  • Utmärkta resultat enliigt utvärderingarna fem olika nivåer

  • Utmärkelser för den strategiska kompetensförsörjningen 

Exempel på resultat

  • Utmärkta resultat utvärderingarna fem olika nivåer

Om du känner igen dig i dessa utmaningar och vill uppnå bättre resultat så boka ett samtal med mig.